top of page

VERNIEUWING VAN DE FLENS VAN KRAANFUNDATIE VOOR KRAANSCHIP ORION I

De vernieuwing van de fundatieflens met een diameter van 17m op het kraanschip ORION I is uitgevoerd in samenwerking met COSCO Qidong, LIEBHERR Rostock en DEME OFFSHORE in 2021.


Na contact tussen DEME offshore en OSM België, heeft OSM intens samengewerkt met Cosco Qidong en Liebherr Rostock voor het on site machineren van de nieuwe flens.


Hierbij was de urgentie hoog en het tijdbestek uitermate kort.


De scope werd verdeeld in 5 hoofdtaken:

  1. Voorbereiding van de laskant met een dubbele lasafschuining langs de omtrek van de pedestal;

  2. Bewerking van 2 verticale lasgroeven;

  3. Frezen van het bovenvlak van de flens in twee stappen: ruw/grof en daarna fijn frezen;

  4. Voorboren/lijnboren van 216 gaten met een diamter van 126mm;

  5. Machineren van het ondervlak van de flens.

Een van de belangrijkste problemen bij het ontwerp van de verspaningsmethode was het feit dat de kraan transformator zich in het draaipunt in het midden van de fundatie bevond, boven de flens uitstak en niet kon worden verwijderd.

Bijgevolg, kon in deze speciale situatie geen spinachtige freesmachine worden gebruikt.

Onze uitdagende taak was het bestuderen en voorstellen van een nieuwe bewerkingsmethode voor het bewerken van het boven- en ondervlak van de flens.

Transformer in the middle of the flange - Protruding the top of the flange
Transformator in het midden van de flens, steekt boven de flens uit
Spinachtige freesmachine
Spinachtige freesmachine - normale manier van boven- en onderflens bewerking

















Voor deze speciale toepassing hebben wij een innovatieve verspaningsmethode ontwikkeld en toegepast. Ultramoderne frees- en boormachines zijn ontworpen en vervaardigd in de werkplaats van ons bedrijf.


Deze innovatieve bewerkingsmethode heeft meerdere voordelen, zoals:

  • Er is geen zware roterende steunbalk voor ondersteuning van de snijgereedschappen nodig;

  • Geen moeilijke uitlijnprocedure van de machine en geen noodzaak voor een dagelijkse follow-up;

  • Zodra de rompstructuur met de kraanfundatie klaar is, kunnen de survey en de bewerkingswerkzaamheden beginnen;

  • Verplaatsingen in de romp als gevolg van de plaatsing van grote gewichten aan boord hebben geen invloed op de nauwkeurigheid van de bewerking;

  • Bewerking van de flens met meerdere identieke machines die op hetzelfde moment in werking zijn;

  • Vanaf het moment dat de positie van de ruwe flens in kaart is gebracht, worden de bewerkingsactiviteiten gestart en voortgezet tot ze gereed zijn, zonder enige vrees voor onderbreking of vertraging als gevolg van de verplaatsing van grote gewichten en de afwerkingswerkzaamheden van het schip.

De zeer kleine en strikte bewerkingstoleranties van deze massieve flens waren een enorme uitdaging en hebben het OSM-team tot het uiterste op proef gesteld.


Bovenop deze uitdagende omstandigheden moest, om de stilstandtijd van het schip tot een minimum te beperken, de scope worden uitgevoerd met het schip op verschillende locaties, waar de bewerkingsactiviteiten werden voortgezet tijdens de mobilisaties van het schip tussen de verschillende locaties. Dit zorgde voor moeilijke logistieke momenten, waarbij de wisselvallige en gure weeromstandigheden een niet te onderschatten uitdaging was!


Dankzij deze nieuwe en vooruitstrevende techniek is de uitvaltijd tot een minimum beperkt gehouden terwijl de strikte toleranties zijn gehaald met goedkeuring door alle betrokken partijen.


Indien u meer details over dit project wenst te ontvangen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.




OSM heeft in 2021 de kraanpedestal gemachineerd en is fier om te zien dat de kraan operationeel is.



bottom of page